2.1 | Krajowy Fundusz Szkoleniowy: | - Środki z KFS są przyznawane na podstawie art. 69 a i b ustawy
z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenia MPiPS z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. - W ramach KFS możliwe jest sfinansowanie:
- 100% tych kosztów, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika,
w przypadku mikroprzedsiębiorców*, - do 80% tych kosztów, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika,
w przypadku pozostałych pracodawców. - mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów
i usług oraz operacji finansowych nie przekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekraczający równowartości w złotych 2 mln euro. - Środki Krajowego Funduszu Szkoleniowego na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego stanowią dla pracodawcy pomoc udzielaną zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
- Środki KFS są środkami publicznymi, co oznacza, że stawka podatku VAT przewidziana dla tych usług na fakturze VAT powinna być określona jako zwolniona z podatku od towarów i usług („zw"). Zwolnienie dotyczy wyłącznie kształcenia ustawicznego finansowanego w wysokości co najmniej 70% ze środków publicznych.
- Środki Krajowego Funduszu Szkoleniowego mogą być przeznaczone na finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy, w tym:
- określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
- badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków
w związku z podjętym kształceniem; - Kształcenie ustawiczne musi rozpocząć się w roku 2022, natomiast przyznane środki muszą zostać wydatkowane do dnia 31.12.2022 r.
- Realizator usługi kształcenia ustawicznego musi być do tego uprawniony tzn. musi posiadać dokument, na podstawie którego może realizować daną formę kształcenia ustawicznego (m.in. wpis do CEIDG, wpis do KRS, akt założycielski publicznej szkoły, placówki, ośrodka itp.).
- Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania powinny obejmować nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
- Pracodawca musi wykazać, że podnoszone kwalifikacje zawodowe są wymagane w danym zawodzie, na konkretnym stanowisku pracy (wynikają np. z zakresu obowiązków, regulaminu bądź z przepisów prawa).
- Urząd będzie finansował szkolenia zawodowe, a nie będzie finansował tych form kształcenia i szkoleń, które w przeważającej mierze dotyczą tak zwanych kompetencji miękkich m.in. szkoleń psychospołecznych, interpersonalnych, z zakresu: komunikacji, perswazji, wywierania wpływu, wystąpień publicznych, technik prezentacji, zarządzania emocjami i stresem, efektywności osobistej, przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, kreatywności, zarządzania sobą i czasem itp.
- Urząd nie będzie finansował kosztów kształcenia ustawicznego, które już się rozpoczęło oraz które odbywa się za granicą (finansowaniu ze środków KFS podlegają tylko koszty kształcenia ustawicznego odbywające się na terenie kraju).
- Urząd nie będzie finansował kosztów przejazdu, zakwaterowania
i wyżywienia związanych z wnioskowanym kształceniem ustawicznym. - Dofinansowanie w ramach środków KFS jest dostępne tylko dla osób świadczących pracę, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
- W przypadku, gdy wniosek o dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego w ramach KFS dotyczy kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej, powinien być podpisany także przez osobę wykonującą czynności z zakresu prawa pracy wobec tego kierownika (starostę, burmistrza, wójta).
- Przy rozpatrywaniu złożonych wniosków, Urząd będzie kierował się wytycznymi Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
- Ze środków KFS nie mogą skorzystać:
- osoby niebędące pracownikami tj. świadczące pracę w oparciu
o umowy cywilno -prawne np. umowy zlecenie, umowy o dzieło; - pracownik przebywający na urlopie macierzyńskim/ojcowskim/ wychowawczym;
- wnioskodawcy niezatrudniający żadnego pracownika, bądź zatrudniający jedynie osoby na podstawie kodeksu cywilnego, czyli na tzw. umowy cywilno – prawne;
- pracodawcy, którzy wykorzystali limit pomocy de minimis, lub też są wykluczenie z możliwości ubiegania się o taką pomoc;
- pracodawcy, którzy zalegają z opłacaniem wynagrodzeń, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, RP, FGŚP i innych danin publicznych;
- osoby świadczące pracę, co oznacza, że pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym lub macierzyńskim/tacierzyńskim bądź urlopie bezpłatnym nie spełniają tego warunku;
- osoby współpracujące, gdzie zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę współpracującą uważa się: małżonka, dzieci własne lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców oraz macochę i ojczyma pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujących przy prowadzeniu działalności. - osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach akcyjnych, spółkach
z o. o. nie są pracodawcami, ponieważ ww. spółki posiadają osobowość prawną. O ile więc ww. osoby nie są w spółce zatrudnione, nie mogą zostać objęte wsparciem w ramach KFS. - prezes spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który jest jedynym lub większościowym udziałowcem, gdyż zgodnie z przepisem art. 22 § 1 Kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Oznacza to, że relewantną cechą stosunku pracy jest podporządkowanie pracownika. W odniesieniu do zatrudniania członków zarządów spółek będących jedynymi (lub większościowymi) udziałowcami istnieje bogate orzecznictwo sądowe wykluczające możliwość ich zatrudniania na podstawie umów o pracę. Powołanie w skład zarządu spółki prawa handlowego powoduje jedynie powstanie pomiędzy członkiem zarządu a spółką prawa handlowego stosunku organizacyjnego regulowanego przepisami Kodeksu spółek handlowych (K.s.h.). Powołanie to nie może być więc utożsamiane z powołaniem jako źródłem stosunku pracy, o którym stanowi art. 68 § 1 Kodeksu pracy, a co za tym idzie, nie rodzi tego stosunku prawnego (np. wyrok Sądu Najwyższego
z dn. 14.02.2001 r., sygn. akt: I PKN 258/00, OSNP 2002 nr 23, poz. 565). Należy zatem kierować się poglądem Sądu Najwyższego, wyrażonym w wyroku z dnia 3 sierpnia 2011 r. (sygn. akt I UK 8/11), w świetle którego jedyny (lub „niemal jedyny") wspólnik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie powinien uzyskać statusu pracowniczego. Niezależnie od argumentów odwołujących się do braku podporządkowania pracowniczego zauważa się, że w istocie nie zachodzi przesłanka odpłatności pracy, skoro do przesunięcia majątkowego dochodzi w ramach majątku samego wspólnika. |
3.1 | Ogólne zasady oceny wniosków: | - Wnioski będą rozpatrywane zgodnie z kolejnością ich wpływu,
w terminie do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku. - Wnioski niekompletne będą mogły zostać jednorazowo uzupełnione, bądź skorygowane, po uprzednim powiadomieniu Wnioskodawcy przez Urząd. W przypadku braku uzupełnienia lub skorygowania wniosku w wyznaczonym przez Urząd terminie, wniosek zostanie rozpatrzony negatywnie.
- Wnioski będą oceniane dwuetapowo:
a) I etap – ocena formalna (na podstawie karty oceny formalnej); b) II etap – ocena merytoryczna (na podstawie karty oceny merytorycznej). - Na etapie oceny złożonych wniosków istnieje możliwość jednorazowego uzupełnienia brakujących informacji i dokumentów lub ich korekty.
- Wnioski spełniające kryteria formalne będą zakwalifikowane do oceny merytorycznej.
- Lista rankingowa wraz z informacją o sposobie rozpatrzenia wniosków zostanie upowszechniona na stronie internetowej Urzędu lidzbarkwarminski.praca.gov.pl.
- Wnioskodawca zostanie pisemnie poinformowany o sposobie rozpatrzenia złożonego wniosku.
- Wnioski mogą składać pracodawcy, którzy mają siedzibę albo miejsce prowadzenia działalności na terenie powiatu lidzbarskiego.
- Wnioski będą rozpatrywane na podstawie obowiązujących aktów prawnych oraz na podstawie warunków zawartych w niniejszym ogłoszeniu i w Regulaminie Powiatowego Urzędu Pracy
w Lidzbarku Warmińskim w sprawie szczegółowych zasad przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. - Urząd w ocenie wniosku będzie kierował się celowością
i racjonalnością gospodarowania środkami finansowymi. - Wnioskodawca może nie otrzymać wsparcia w przypadku, gdy:
- urząd na dzień rozpatrzenia wniosku będzie posiadał ograniczony limit środków finansowych.
- wnioskodawca na dzień rozpatrzenia wniosku jest w trakcie realizacji umowy zawartej z PUP.
- wnioskodawca w bieżącym roku lub ubiegłym korzystał
z dofinansowania w ramach KFS. - współpraca wnioskodawcy z PUP w bieżącym roku oraz ubiegłym przebiegała nieprawidłowo np. wnioskodawca nie wywiązał się z warunków wynikających z wcześniej zawartych umów, niewłaściwie realizował oferty pracy, itp.
- Wnioskodawca, może otrzymać wsparcie w części, gdyż Urząd zastrzega sobie prawo zmniejszenia liczby osób kształcenia ustawicznego, zmniejszenia liczby złożonych wniosków oraz kwoty ustalonej we wniosku.
- Zawyżona cena kształcenia ustawicznego może być podstawą negatywnego rozpatrzenia wniosku złożonego przez pracodawcę,
a w sytuacjach budzących wątpliwości, Urząd ma prawo: - wymagać szczegółowych wyjaśnień oraz uzasadnienia wskazanego kosztu kształcenia,
- proponować wybór innego realizatora usługi, który realizuje kształcenie ustawiczne w cenach nieodbiegających od średniej rynkowej.
- Urząd może pozytywnie rozpatrzeć złożony przez pracodawcę wniosek w niższej kwocie niż wnioskowana w przypadku, gdy:
- cena dostępnych usług kształcenia ustawicznego na regionalnym lub krajowym rynku jest niższa od ceny usługi wskazanej we wniosku,
- Urząd posiada ograniczony limit środków finansowych.
- Pozytywne rozpatrzenie wniosku kończy się zawarciem umowy pomiędzy Urzędem i pracodawcą.
- Pracodawca jest zobowiązany do zawarcia z pracownikiem, któremu zostaną sfinansowane koszty kształcenia ustawicznego, umowy określającej prawa i obowiązki stron.
|